Omezení při používání předávačů a odpovídačů
Domovský adresář uživatele * Výchozí struktura souborů * Účel adresářů * /cgi-bin * /www * /stats * Kam se soubory
Popis
V okamžiku, kdy aktivujete předávač nebo odpovídač
pro některý ze svých emailových účtů, začínají pro tento emailový účet platit
jistá nová opatření a omezení. Ani jedno, ani druhé nemá takový
charakter, že by uživatele omezovalo, spíše naopak. Nicméně, je třeba
aby jste o těchto věcech věděli.
Veškeré programové vybavení ovládající řídící panel
a jeho funkce dělal velmi dobrý programátor, nicméně i on je člověk a
lidé dělají chyby. Programy běží na počítači, tedy na technickém
prostředku, i technika mívá své slabé chvilky. Z obou těchto důvodů se od
okamžiku aktivace výše uvedených služeb začíná provádět záloha vašich
příchozích emailů a to tak, že se udržuje posledních 100 emailů. Tyto
zálohy se ukládají do vašeho adresáře ~/Mail/backups/.
Je to hlavně z toho důvodu, aby se vaše emaily neztratily, kdyby došlo k
chybě ve filtrech, které řídí doručování emailů při používání předávačů
a auto-odpovědí. Na začátku filtrů dojde k uložení zálohy, teprve potom
se začnou zprávy filtrovat.
Silně vám doporučujeme, čas od času nahlédnout do
složky ~/Mail/backups/ a prohlédnout si její obsah. Soubory obsahující
zprávy, o kterých víte, že byly zpracovány správně, můžete klidně mazat.
V případě, že naleznete nějakou nesrovnalost, kontaktujte nás prosím. A
to i v případě že se z vašeho hlediska nebude jednat o důležitou zprávu.
Mohlo by to totiž svědčit o chybě v programu, která by mohla způsobit,
problémy u někoho jiného. Při této příležitosti podotýkáme, že náš
software byl náležitě a dlouhodobě testován. Pravděpodobnost výskytu
chyby takového charakteru považujeme za blízkou nule, nicméně: "
Čert nikdy nespí."
Další opatření jsou toho charakteru, aby
znemožňovala tzv. mailovou smyčku. Představte si dva emailové účty A a
B. A má nastaven účet na předávání zpráv k B. B totéž, ale opačně. Pokud
by se neprovedla žádná opatření, došlo by k tomu, že po příchodu zprávy
na jeden z těchto účtů si budou A a B neustále přeposílat tutéž zprávu
:-) Což by se projevilo tak, že majitelé těchto účtů by měli plnou
schránku obsahující moře kopií téže zprávy. K podobnému problému by
došlo v situaci stejné jako výše, jen s tím, že místo předávačů by oba
účty používaly automatickou odpověď.
Protože každý řetěz je jen tak pevný, jak je
nejpevnější jeho nejslabší článek, jsou v našem řešení prováděny
vícenásobné kontroly k zabránění smyček.
Opatření a omezení k zamezení mailové smyčky:
- Na začátek předmětu automatické odpovědi se přidává řetězec "Re:"
- Automatická odpověď se neposílá na zprávy, jejichž předmět začíná řetězcem "Re:"
- V krátkém časovém období neobdržíte dvě zprávy se stejným Message-id.
- V krátkém časovém období nedojde k odeslání stejné automatické odpovědi na stejnou emailovou adresu.
- Pokud příchozí zpráva obsahuje hlavičku X-Loop s emailovou adresou na kterou by se
měla poslat automatická odpověď, potom k autoodpovědi nedojde.
ad 1) a 2)
Toto je běžný standard pro auto-odpovídače. Je zde
jistá šance, že i auto-odpovídač na cizím serveru bude dodržovat tuto
konvenci a proto sama tato dvě pravidla by měla ve většině případů
zabránit mailové smyčce. Nicméně, není jisté, že cizí servery takto
fungují, proto jsou u nás použita i další opatření.
ad 3)
Každá emailová zpráva má své unikátní číslo. Toto
číslo se nazývá Message-id (dále jen msgid). Při přeposílání (forwardu) zprávy, zůstává
toto unikátní číslo zachováno.
Případ, ve kterém by jste korektní cestou mohli
dostat více zpráv se stejným msgid nastane například v takovéto situaci:
Odesílatel zprávy je členem dvou nebo více emailových konferencí,
jejichž členy jste i vy. Pošle-li svůj příspěvek do všech konferencí, potom
vám přijde několik kopií téže zprávy, z každé konference jedna. Tyto zprávy budou mít
stejné msgid. V řešení našeho mailového serveru vám však přijde zpráva pouze
z jedné konference ! Ostatní jsou vyhozeny, neukládají se ani do adresáře ~Mail/backups/
Výhoda: Mnohým uživatelům takové nastavení
vyhovuje, protože členy konferencí jsou hlavně kvůli získávání informaci
a pokud odpovídají na příspěvek bývá pro ně spíše důležitá odpověď
původce, než to aby "oslnili" určitou komunitu. Uživatelé tedy
často právě takovou konfiguraci mailového serveru požadují. Náš server není takto
nakonfigurován z tohoto důvodu, ale z důvodů zabraňujících mailové
smyčce, proto toto omezení nemůžeme v dohledné době zrušit, ale viz.
níže.
Nevýhoda: Některým uživatelům toto řešení nemusí
vyhovovat. Například takovým, pro které jsou emailové konference
součástí jejich internetové, marketingové strategie a je pro ně důležité
reagovat na všech fórech :-) Je-li toto váš případ, kontaktujte nás, jsme
schopni vám nabídnout řešení jinými technickými prostředky, bez tohoto
omezení.
POZOR! Zprávy se stejným msgid se ani
neukládají do složky se zálohami, hned na začátku filtrů se vyhazují.
Toto omezení platí pro každé msgid po omezenou dobu.
ad 4)
Při odesílání automatické odpovědi se nejpreve
zkontroluje, zda nebyla stejná odpověď zaslána na stejnou adresu v
posledních 24 h. Pokud ano, potom se nová stejná automatická odpověď neodešle.
Pokud však příchozí zpráva odpovídá pravidlu pro zaslání jiné auto-
odpovědi, tato zaslána bude.
Toto omezení je nutné pro případ, že by vám poslal
zprávu někdo ze serveru, kde se nepřidává řetězec "Re:"
na začátek předmětu automatické odpovědi. A měl by nastaveno auto-odpovídání. Potom by bez této podmínky
mohlo dojít k mailové smyčce mezi naším a jeho serverem.
ad 5)
Toto je spíše technická informace, kterou běžný
uživatel neupotřebí. Hlavička X-Loop se používá k tomu účelu, aby při
automatické odpovědi neodpovídal emailový účet donekonečna sám sobě.
Pokud by jste poslali email sami sobě, autoodpovídač by si do nekonečna
odpovídal na své vlastní autoodpovědi. To ovšem pouze za předpokladu, že
by z nějakého důvodu selhala ochrana pomocí "Re:".
Proto se přidává speciální hlavička X-Loop, do níž se umisťuje emailová adreasa
toho kdo automaticky odpovídá a
mezi podmíky pro odeslání auto-odpovědi se přidá, že X-Loop nesmí
obsahovat mou adresu.
Protože emailové hlavičky, začínající na X jsou
standard pro nestandardy :-), běžné emailové klienty a servery je dále
nepředávají. Mohou je však předávat odpovídače a předávače, což dělají i
ty naše.
Existuje zde jistá teoretická možnost, že právě
kvůli tomu, že příchozí zpráva v X-Loop obsahuje vaši emailovou adresu,
že kvůli tomu nedojde k odeslání automatické odpovědi. Tato podmínka
není nezbytná, zavádíme ji jen jako experimentální, za účelem navýšení
jistoty, že nedojde ke smyčce. Pokud s ní budou potíže, jsme odhodláni
ji odstranit. Při testech se žádné problémy neprojevily.
Na doručení samotné zprávy toto omezení nemá vliv,
ani v případě, že hlavička X-Loop obsahuje něco, co by obsahovat neměla.
Vám zpráva přijde tak jak tak, jen by se mohlo stát, že přestože měla
být odeslána autoodpověď, tak odeslána nebyla. To poznáte na první
pohled, protože náš mailový server přidává na první řádek těla zprávy,
na kterou odpověděl odpovídač informaci o tom, že na zprávu byla zaslána
odpověď uložená v příslušném souboru. Pokud tento řádek ve zprávě chybí,
potom k autoodpovědi nedošlo.
|